Blogg
Här samlar vi blogginlägg där du får tips, omvärldsbevakning och reflektioner över skola, lärande och utveckling.
Likvärdiga läxor – vad säger forskningen?
Ett nyfiket utforskande samtal med Alva Appelgren, forskare och projektledare på Skolforskningsinstitutet, utifrån forskningssammanställningen ”Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande”, tänkt som en grund för medvetna ställningstaganden kring det här med läxor. Lyssna till ...
Digitalisering i förskolan, vad ska det vara bra för?
Ett nyfiket och utforskande samtal med förskolläraren, rektorn, utvecklaren, föreläsaren, föräldern och mångsysslaren Erika Kyrk Seger – om vad balanserad digitalisering kan tillföra till både förskola och demokrati. Lyssna gärna på samtalet och läs ...
Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund – hur då?
Ett nyfiket och utforskande samtal med lektor Peter Habbe - Nacka YBC, utvecklingsledare Kunskapsnavet och fd. ämnesexpert på Skolverket - om vad kognitionsvetenskapen kan tänkas ge till undervisning - för varje lärare och varje ...
Varför Makerspace redan i förskolan?
Ett nyfiket och utforskande samtal med Per Falk, utvecklingsledare på Kvasar Makerspace i Sundbyberg, på temat hur digital teknik i demokratins namn måste bli verktyg för lärande och produktion mer än för konsumtion. Hur ...
AI och ChatGPT4 – hur svårt kan det vara?
Hur lät det i press och delar av lärarkår när Wikipedia gjorde entré? Och hur blev det? Gjorde det att eleverna inte längre behövde lära sig något, eller att vi lärare inte längre skulle ...
Reviderade kursplaner – hur blev det och hur går vi vidare?
Hur har det gått? För ett år sedan hade jag ett samtal med lärarna Mia Kempe och Sara Bruun om möjligheter och utmaningar med den kommande revideringen av läroplan och kursplanerna för grundskolan. Det ...