Blogg
Här samlar vi blogginlägg där du får tips, omvärldsbevakning och reflektioner över skola, lärande och utveckling.
Undervisning på kognitionsvetenskaplig grund – hur då?
Ett nyfiket och utforskande samtal med lektor Peter Habbe - Nacka YBC, utvecklingsledare Kunskapsnavet och fd. ämnesexpert på Skolverket - om vad kognitionsvetenskapen kan tänkas ge till undervisning - för varje lärare och varje ...
Varför Makerspace redan i förskolan?
Ett nyfiket och utforskande samtal med Per Falk, utvecklingsledare på Kvasar Makerspace i Sundbyberg, på temat hur digital teknik i demokratins namn måste bli verktyg för lärande och produktion mer än för konsumtion. Hur ...
AI och ChatGPT4 – hur svårt kan det vara?
Hur lät det i press och delar av lärarkår när Wikipedia gjorde entré? Och hur blev det? Gjorde det att eleverna inte längre behövde lära sig något, eller att vi lärare inte längre skulle ...
Reviderade kursplaner – hur blev det och hur går vi vidare?
Hur har det gått? För ett år sedan hade jag ett samtal med lärarna Mia Kempe och Sara Bruun om möjligheter och utmaningar med den kommande revideringen av läroplan och kursplanerna för grundskolan. Det ...
Extra Anpassningar – vems ansvar är det egentligen?
Ett blogginlägg om extra anpassningar inspirerat av ett samtal med läraren och specialpedagogen Hanna Rondahl som nyligen gett ut en bok om ämnet. Du kan se hela det inspelade samtalet nedan (trots att min ...
Digilog undervisning – för varje elev!
Ett blogginlägg inspirerat av ett samtal med Helen Larsson, speciallärare och IKT-pedagog i Jönköpings kommun. Ta del av det utforskande samtalet om hur man kan arbeta, och bäst kommer igång med, digilog undervisning med ...