Om vi ska klara skolans mål måste vi ha de bästa verktygen, idag ofta digitala sådana. Hur balanserar vi det målet mot de krav som finns på integritet och säker datalagring i molntjänster? Lyssna på Victoria Kopylov, jurist och CCO på PocketLaw, som ger oss en nyanserad bild av riskerna med och utan molntjänster i skolan. Fyll i formuläret och få inspelningen direkt till din mejl!

I Skolverkets nationella strategi för skolans digitalisering är ett av fokusområdena digital kompetens för alla i skolväsendet. Om eleverna inte får använda rätt digitala verktyg i undervisningen, kommer svenska elever att halka efter.

Detta kompliceras av att leverantörerna av de flesta tillgängliga molntjänsterna inte är svenska och därmed inte behöver följa svenska regelverk. Vilka är riskerna? Vad har vi för alternativ? Och hur påverkar Schrems II-domen och GDPR hur vi ska agera?

Det finns mycket att ta ställning till och varje kommun måste göra sin egen riskanalys. Men valet är inte alltid svart eller vitt. Så hur ska man tänka?

Vi bjöd in Victoria Kopylov, erfaren jurist och Chief Commercial Officer på PocketLaw, för att resonera kring nyanserna av datasäkerhet i molntjänster. Även Emil Svensson från Cygate var med under webbinariet för att berätta om de alternativ för datalagring Haldor kan erbjuda tillsammans med Cygate.

Fyll i formuläret för att ta del av vårt webbinar om molntjänster i skolan. Vi skickar inspelningen direkt till din mejl.

Trygg och säker datalagring

Med Haldor kan ni välja lagring och drift i svenskägda datacenter eller i vår Microsoft Azure-miljö. Oavsett vilket val ni gör så hanteras personuppgifter och dokumentation i Haldor Education på ett säkert sätt.

Läs mer om vår datalagring

Få inspelningen av webbinariet

Fyll i formuläret nedan för att få inspelningen skickad direkt till din mejl.

Om du inte får något mejl kan det ha fastnat i skräpposten, titta även där.