Corona-pandemin ställde digital undervisning på sin spets. Nu är vi återigen tillbaka i den fysiska lärmiljön men med alla de möjligheter och utmaningar som digitala pedagogiska verktyg och tjänster har tillfört. Hur kan du som lärare eller skolledare ta dig an nya möjligheter och möta utmaningar i en digitaliserad pedagogisk lärmiljö?

Den 2 december sände vi ett webbinar med Magnus Blixt som berättade om hur man kan dra nytta av möjligheter och möta utmaningar som uppstår när den fysiska skolan möter digital undervisning.

  • Hur påverkar digitala verktyg den fysiska lärmiljön?
  • Vad behöver vi tänka på när vi ska pröva nya vägar i lärmiljö och undervisning?
  • Hur kan digitala verktyg ge ökad variation i hur eleverna tar till sig och redovisar sin kunskap?
  • Hur kan vi göra lärmiljön mer tillgänglig för varje elev?
  • Hur kan digitala verktyg underlätta för lärarens hela arbete?

Att förändra lärmiljön handlar inte om att bara möblera om i klassrummet. Man måste tänka på helheten och våga förändra arbetssätt medvetet och på vetenskaplig grund. Digitala verktygen ger en fantastisk möjlighet att individualisera och variera undervisning, men också nya utmaningar att möta. Hur går man till väga?

Om Magnus Blixt

Med bakgrund som lärare och skolledare är Magnus numera är en engagerad verksamhetsutvecklare som vill skapa hopp, mod, stimulans och inspiration för verksamma i och utanför skolan. Han twittrar och bloggar flitigt under namnet BlixtGordon och föreläser över hela Sverige om allehanda skolfrågor med förankring i skolforskning och yrkesetik.

Fyll i formuläret för att få inspelningen!

Få inspelningen av webbinaret

Fyll i formuläret nedan och få inspelningen skickad direkt till din mejl.

Om du inte får något mejl kan det ha fastnat i skräpposten, titta även där.