Haldor en framgångsfaktor i Älvdalsskolans distansundervisning

När coronapandemin svepte över Sverige och tvingade många skolor att gå över till distansundervisning, var det vissa som klarade sig bättre än andra – bland andra Älvdalsskolan i Älvdalens kommun. Här stavas en stor del av framgången Haldor, som innebär att skolan har en enda plattform att jobba i.

– Det har fungerat jättebra, säger Annika Nyberg, lärare i engelska, svenska och musik och IKT-pedagog.

Kvinna vid dator

Länge trodde man i Älvdalens kommun att man skulle klara sig utan något större utbrott, menar Annika Nyberg. Men när man till slut behövde trycka på knappen för att helt gå över till distansundervisning under vårterminen 2021, var man väl förberedda – och det hela har fungerat förvånansvärt bra.

– Det blev inget tumult alls. Om vi inte hade haft Haldor, tror jag faktiskt att det hade gått åt skogen. Med Haldor har vi allt på ett och samma ställe. Struktur är A och O, säger hon och tillägger att hon upplever att undervisningen blivit mer likvärdig.

– Alla elever har fått varsin iPad och använder Haldor i webbläsare eller i Microsoft Teams-appen. Föräldrarna loggar in i Haldor för att se våra omdömen och det känns enklare att få kontakt med dem.

Viktigt med feedback för att engagera elever

Att jobba på distans kräver att lärarna visar att de verkligen ser vad eleverna gör, något som blir lättare tack vare funktionen i uppgifter som gör det möjligt att ge feedback direkt i elevens dokument under arbetets gång.

– När eleverna inte har oss närvarande kryper latmasken fram, därför måste man vara med och visa att man ser vad de gör och ge mycket feedback under tiden. Man slipper även att riskera att inte veta vilken som är den senaste versionen av ett dokument, eftersom det inte blir något mejlande fram och tillbaka.

Annika Nyberg får medhåll av kollegan tillika språkläraren Carla Bach.

– Man måste vara väldigt tydlig. Vissa kanske inte vågar säga inför alla under en distanslektion i Teams att de inte har förstått uppgiften, men det märker man sen när de går in i grupprum, alltså breakout-rooms. Jag försöker ofta att dela skärm och lägger mycket kraft på det visuella när jag undervisar på distans. Det tror jag gör att eleverna blir mer engagerade.

Carla Bach fortsätter:

– Jag upplever att grupparbetena går supersmidigt när de arbetar i ett och samma dokument. I Haldor går det väldigt enkelt att ge återkoppling snabbt och bedömningen blir tydlig. Att bedöma med färger istället för att dela ut betyg som A, B eller kanske F, gör det hela mindre laddat.

Carla Bach
– Man kan spara mycket tid och för mig underlättar Haldor i stora delar av mitt yrke. Som lärare behöver du vara mer kreativ när du hittar på uppgifter på distans, men att se framstegen eleverna gör är det bästa med hela jobbet.
Carla Bach, lärare, Älvdalsskolan

Underlättar för vårdnadshavare

Hon gillar samspelet mellan planering och uppgifter i Haldor samt enkelheten med att relatera meddelanden till specifika uppgifter.

– För vårdnadshavarna är det bra att se vad eleverna behöver öva på, och jag gillar även att ha utvecklingssamtalen samlade på ett ställe.

Distansundervisningen har sina fördelar – som till exempel mindre stök med högljudda klassrum, och att många elever finner tryggheten i att få öva på språk i breakout-rooms utan att andra kan störa eller höra. Men både Annika Nyberg och Carla Bach föredrar lektioner innanför klassrummets fyra väggar.

– Jag tror att det är viktigt att man har byggt upp en social relation innan man går över till distansundervisning. Det går inte att göra via en dataskärm. Med årskurs 9 har det fungerat fantastiskt bra, och det är för att vi redan känner varandra. Det är svårare med de yngre. Också för att de inte har lika stor arbetsdisciplin som de äldre, säger Annika Nyberg.

Carla Bach fyller i:

– Man kan spara mycket tid och för mig underlättar Haldor i stora delar av mitt yrke. Som lärare behöver du vara mer kreativ när du hittar på uppgifter på distans, men att se framstegen eleverna gör är det bästa med hela jobbet.

Stor utveckling bland elever

Båda är överens om att pandemin har öppnat upp för ett annat sätt att studera. Att det som tidigare sågs som en omöjlighet – att gå i grundskolan på distans, faktiskt är både möjligt och ibland även önskvärt.

– Det går inte alltid att ta den enkla vägen och det tar tid att bli bekväm i en ny situation. Vi vet inte vad det nya normala blir men jag är jätteglad att se det här nya och osäkra har fungerat. Inte alla, men väldigt många elever har disciplin hemma. Det är något vi kan ta vara på i framtiden och det är kul att se mångas digitala utvecklingskurva, avslutar Annika Nyberg.

Vill du veta mer hur Haldor kan förenkla för dig och din skola?

Kontakta oss så berättar vi mer!

Mikael Magnuson
Sälj- och partneransvarig

070-564 07 09
mikael@haldor.se

Boka möte med Mikael