Vilket förhållningssätt ska skolan ha till AI? Vad måste vi tänka på och hur håller vi riktlinjer ajour med den snabba utvecklingen? På vårt Haldor & Friends-webbinar lyfter vi dessa frågor och många fler tillsammans med vår expertpanel. Fyll i formuläret för att få inspelningen skickad till dig!
Skolverket uppmanar varje skola att ta fram egna riktlinjer för användningen av AI, men bara ett fåtal har gjort det. Varför inte dra nytta av andras kunskap kring AI i skolan och få hjälp att komma igång av de som redan gjort arbetet?
Vi har bjudit in Johan Falk, författare och rådgivare inom AI, Lisa Eriksson, verksamhetsansvarig som tagit fram AI-riktlinjer i Sollentuna kommun, och Isac Lundgren, IT-strateg som gjort samma arbete i Eksjö kommun, för att ge oss deras bästa råd kring hur skolor och kommuner ska tänka och agera.
Tillsammans kommer vi bland annat lyfta frågor som:
- Vad ska bör riktlinjerna för AI i skolan innehålla?
- Och vad ska bör de inte innehålla?
- Vad är viktigt att tänka på i processen för att ta fram riktlinjerna?
- Hur ska vi förhålla sig till riktlinjerna när de är framtagna – vad blir då lärare och skolledares ansvar i detta?
- Hur ska vi kunna hålla riktlinjerna uppdaterade och aktuella?
När? Onsdag den 13 november, kl. 11.00-11.45
Var? I Microsoft Teams
Kostnadsfritt
Anmäl dig för att delta live eller för att få inspelningen i efterhand!
Medverkande
Johan Falk arbetar med rådgivning inom AI-strategi och policy. Han har skrivit böckerna AI och skolan, AI för nybörjare och Vår artificiella framtid. Han är forskarutbildad vetenskapsjournalist och ledde 2023–2024 Skolverkets arbete inom AI och utbildning. I år tilldelades Johan Guldäpplejuryns särskilda pris för sitt arbete kring AI i skolan.
Isac Lundgren arbetar som IT-strateg med övergripande digitaliseringsansvar för Eksjö kommuns skolverksamheter sedan 2016. Han har drivit flera initiativ för att förbättra och modernisera skolans digitala arbetssätt, vilket bland annat belönades med Guldtrappan 2021. Eksjö kommun var en av de första kommunerna i Sverige att ta fram riktlinjer för AI, ett arbete som Isac var högst delaktig i.
Lisa Eriksson är SO-lärare och verksamhetsansvarig på Makerzone Sollentuna som hör till kommunens utbildningskontor. Makerzone är en central funktion för alla elever och lärare i Sollentuna där de tillsammans utvecklar elevernas digitala kompetens, erbjuder lärare och personal fortbildning och strävar efter likvärdighet i kommunen kopplat till digitalisering.
Magnus Blixt är kundansvarig på Haldor och bloggar flitigt på haldor.se där han omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling. Han har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö.