Lågstadieeleverna på Råtorpsskolan ger Haldor tummen upp
Transparens gentemot vårdnadshavare, tydlig planering och ett lättare sätt att lägga upp uppgifter är tre anledningar till varför Råtorpsskolan i Karlstad valt att använda Haldor. Nu är planen att hela kommunen ska följa samma spår.
– Jag är jättenöjd, säger Viviana Lind, lärare årskurs 1-3 och IT-pedagog på Råtorpsskolan.
Både Viviana Lind och hennes lärarkollega Kerstin Furuberg beskriver det dagliga arbetet före Haldor som krånglig när det kom till att skapa uppgifter och hålla kontakt med vårdnadshavare. När skolan fick en tekniskt intresserad rektor i Lenita Besterman blev det snart beslutat att alla barn skulle ha egna iPads – och snart var även Haldor implementerat som plattform.
– Det är en jättestor skillnad. Så som vi jobbade förut gick det inte att fortsätta jobba, säger Viviana Lind, som är klasslärare för årskurs 2.
Gynnar läs- och skrivförmågan
Kerstin Furuberg, klasslärare för årskurs 1, tycker att uppstarten med Haldor gick snabbt och berättar att hon uppskattar sättet som barnen kan arbeta och bearbeta sina texter på, vilket gynnar både läs- och skrivförmågan hos många.
– De kan spara sina texter i Haldor och fortsätta skriva i på dem vid nästa tillfälle, och kan enkelt visa sina föräldrar vad de har gjort. Man får med hemmet på ett annat sätt eftersom de kan logga in och kolla, säger hon.
Viviana Lind och Kerstin Furuberg har lärt sig mycket längs vägen sedan de införde Haldor som plattform i augusti 2020. Att få yngre elever att lära sig att logga in tog dock sin lilla tid.
– Man ville nästan ge upp ibland men efter några veckor sa eleverna ”vi vet, vi kollar i Haldor”. Nu tycker de att det är roligt och säger ”får jag logga in Haldor?”. Det är kul. Vi har gått från fem ställen att logga in på till ett, säger Viviana.
Testar sig fram
Tipset de ger till andra lågstadielärare är att ha mycket tålamod i införandet av en ny, digital plattform – både med kollegor och elever.
– Man måste ha tålamod och våga testa sig fram. Jag har fått testa mig fram med att skapa uppgifter och inte tänkt så mycket på innehållet utan bara att testa funktionen. Med yngre elever gäller det att upprepa ofta tills de lär sig hur de gör, säger Kerstin Furuberg.
Viviana Lind håller med.
– Jag har mest jobbat med Haldor genom att gå in via Chrome, men det funkar bra att gå in via Teams också. Jag jobbar dagligen med uppgiftsfunktionen är jättenöjd. Man måste våga testa Word, Powerpoint och Forms. Ingen säger till dig hur du ska göra, men mitt mål är att det alltid ska kännas kul för eleverna.
– Planeringarna syns tydligt och det är väldigt transparent mot vårdnadshavare. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till hur vi hade det tidigare. Haldor är dessutom snabba på att ge tips om man undrar på något, vilket är väldigt bra.
”En win-win för alla”
Råtorpsskolan, med sina 240 elever i årskurs 1-6, ligger i ett homogent område i Karlstad där vårdnadshavarna är högutbildade och vill ha insyn i vad som händer i skolan, menar Viviana Lind. Många föräldrar tycker nu efter att ha vant sig att det är smidigt att de har endast ett ställe att logga in på.
– Jag tycker att det är väldigt effektivt med utvecklingssamtalen, och att det blir väldigt tydligt när en elev är färdig med en uppgift. Det är en win-win för alla och jag ser så många fördelar.
Både Viviana Lind och Kerstin Furuberg tycker att det är väldigt bra att de kan få en notis när vårdnadshavare har läst ett inlägg, vilket gör att de aldrig behöver vara osäkra på om viss information har nått fram. Som första skola i Karlstad att använda Haldor anser de att testperioden varit lyckad och står bakom att kommunen ska införa plattformen i alla skolor.
– Planeringarna syns tydligt och det är väldigt transparent mot vårdnadshavare. Jag vill verkligen inte gå tillbaka till hur vi hade det tidigare. Haldor är dessutom snabba på att ge tips om man undrar på något, vilket är väldigt bra, avslutar Viviana Lind.