Westerlundska gymnasiets långsiktiga val – Haldor som plattform

Westerlundska gymnasiet är med 12 nationella program och 1400 elever Enköpings enda gymnasieskola. När skolan sökte efter en plattform som helt och hållet var integrerat i Microsoft Teams, föll valet på Haldor.

– Vårt mål var att förenkla för lärare och elever, säger Maria Johansson, administrativ chef.

Gammeldags och svårarbetat. Så beskriver Maria Johansson och IT-pedagog Petter Ahlberg det förra systemet som användes. När man var på jakt efter ett nytt var målet att hitta något som var helt integrerat i Microsoft Teams.

– Det fanns andra plattformar men inget i närheten av Haldor. Det vi ville var att förenkla användandet och minska dubbelarbetet, säger Petter Ahlberg.

Att våga byta system

Maria Johansson berättar att lärarna inte var nöjda med lösningen man hade sedan tidigare – men att det krävdes mod för att våga byta system.

– Ja, de var inte glada med systemet. Petter peppade mig och fick mig att våga köpa in Haldor, och vi riggade allt på bara några dagar.

Skolan är fortfarande tidigt i processen med att öka användandet och utveckla de olika tjänsterna och funktionerna i Haldor.

– Det är en stor utmaning att tänka långsiktigt samtidigt som man måste ha någonting som funkar just nu. Det blir som ett experiment, men man har inte en testklass utan måste köra direkt. När alla pusselbitar väl är på plats och man kan se helheten, då vet man om det har fungerat, säger Petter Ahlberg.

Uppskattar enkelheten

Dokumentation, bedömningar, omdömen och utvecklingssamtal är de fyra nyckelfunktionerna som Westerlundska gymnasiet idag använder i Haldor. För att mäta nöjdheten några månader efter implementeringen, skickade skolan ut en enkät.

– Alla var överlag nöjda. För oss är egentligen det viktiga att systemet inte ska ha några krusiduller. Med det menar jag att det ska vara enkelt, och att man lätt kan få en bra överblick, fortsätter Petter Ahlberg.

– Det fanns andra plattformar men inget i närheten av Haldor. Det vi ville var att förenkla användandet och minska dubbelarbetet.
Petter Ahlberg, Westerlundska Gymnasiet

Arbetar med ”pulsning i Haldor”

Westerlundska har framfört en hel del önskemål till Haldor, som att direkt kunna använda sig av ”pulsning”. Med det menas att skolan med några veckors mellanrum ”tar pulsen” på hur det går för eleverna genom omdömen som redovisas i en tregradig skala.

– Grönt betyder att rullar på bra för eleven, gult att det finns saker att åtgärda och rött flaggar för att man riskerar ett F, säger Maria Johansson.

Hon tillägger:

– Haldor har lyssnat på oss och anpassat pulsningen som vi ville ha det. Vi har avstämningar och just nu betar vi av annat som vi vill utveckla.

Stöd i utbildning

Petter Ahlberg har fått utbildningsstöd av Haldor för att kunna förmedla de olika funktionerna och tjänsterna till lärare och elever.

– Jag känner att all vår feedback tas emot väl och jag har fått stöd inför utbildning. Ibland har jag också hört av mig till supporten och fått bra hjälp den vägen.

Närvaro och frånvaro i Haldor är vad som finns härnäst på tapeten för Westerlundska gymnasiet.

– Det är inte bara viktigt för eleverna utan också för att man till exempel kan ta ut rapporter för frånvaro som ska skickas till CSN. Det kommer en klar lösning som vi ser väldigt mycket fram emot att se, säger Maria Johansson.

Vinsterna på sikt

När de båda får sia om framtiden vill de kunna ha en översikt för rektorer, som enkelt kan se hur det går för en hel årskurs i ett visst ämne, och inte bara för individer.

– Omdömen är något vi jobbar mycket med. Vi är inte ute efter någon flashigt wow-moment med Haldor, utan strävar efter enkelhet och tillgänglighet. Det stora målet är att minska allt dubbelarbete. På sikt är vår förhoppning att det här ska ge stora vinster, avslutar Petter Ahlberg.

Vill du veta mer hur Haldor kan förenkla för dig och din skola?

Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss