Mariestads kommun: Smidigare undervisning med Haldor och Microsoft Teams
Genom att skala upp Microsoft Teams med Haldors tjänster har Mariestads kommun fått en lärplattform som ger en mer strukturerad arbetsmiljö för både elever och lärare. Här delar Maja Ohlsson, digitaliseringsstrateg i Mariestads kommun, med sig av hur Haldor har gjort skillnad för dem på gymnasiet och vuxenutbildningen.

Haldor och Teams ger lärarna rätt verktyg
Arbetet med digitalisering i skolan är både givande och utmanande menar Maja Ohlsson. Med en bakgrund som gymnasielärare har hon sett skolans digitala transformation på nära håll. När hon blev en del av kommunens digitaliseringsteam för 2 år sedan blev hennes huvudsakliga fokus att stötta lärare och elever i deras användning av digitala verktyg.
– Det bästa med mitt jobb är att få hjälpa användare inom hela utbildningsförvaltningen att lösa sina digitala problem. Ofta handlar det om att man behöver utbildning, och då kan jag och min kollega bidra, säger Maja Ohlsson.
– Haldor kunde komplettera Teams genom att till exempel synliggöra centralt innehåll och betygskriterier. Dessutom gav det oss bättre verktyg för att dokumentera utvecklingssamtal och extra anpassningar, vilket är oerhört värdefullt för både lärare och elever.
Varför Haldor? Ett naturligt val för Teams
Mariestad har använt Haldor i snart tre år, och anledningen till varför de gjorde det är tydlig.
– Vi valde Haldor främst för kopplingen till Microsoft Teams, berättar Maja Ohlsson.
Under pandemin blev det snabbt uppenbart att den tidigare lärplattformen inte längre uppfyllde skolans behov. Teams, som blev lösningen under pandemin, behövde kompletteras för att möta de pedagogiska krav som skolan ställde.
– Haldor kunde komplettera Teams genom att till exempel synliggöra centralt innehåll och betygskriterier. Dessutom gav det oss bättre verktyg för att dokumentera utvecklingssamtal och extra anpassningar, vilket är oerhört värdefullt för både lärare och elever, förklarar Maja Ohlsson.
Samlad bedömning och ökad insyn för eleverna
För lärare har Haldor blivit en värdefull resurs, inte minst för att dokumentera elevernas utveckling. Maja minns hur lärare tidigare använde Excel-ark för att hålla koll på varje elevs framsteg.
– Det var ett sätt att hålla koll, men det var inget som kunde delas med eleverna kontinuerligt. Nu samlas allt på ett ställe i Haldor, vilket underlättar, samtidigt som eleverna kan följa sin egen utveckling.
Utbildning och stöd – en nyckel till framgång
För att få ut det mesta av Haldor Education har utbildning varit en viktig del av implementeringen. Maja nämner att Haldor har haft flera utbildningar för Mariestad, men att de också har tagit initiativ till att skapa eget material.
– Vi har spelat in utbildningar, vilket har varit mycket uppskattat. Kortare filmer utan onödig kapitelindelning fungerar bäst för oss, säger Maja Ohlsson och tillägger att skolledningen ibland föredrar att de själva spelar in utbildningsfilmer, så att de speglar just deras miljö och arbetssätt.