Kälarne skolas resa till digitalt i framkant – med Haldor

Med sex mil till närmsta grundskola i kommunen i den jämtländska glesbygden var behovet av tillförlitliga, digitala verktyg stort för Kälarne skola.

Tack vare Haldors lärplattform kan skolan nu erbjuda större transparens och tydlighet för såväl lärare som för elever och vårdnadshavare – och överbrygga avstånden.

Kälarne skola täckt i snö

Ett hundratal elever från förskola till nionde klass samsas om lokalerna på Kälarne skola. Här finns närheten till natur, en stor skolgård som bjuder in till rörelse och återhämtning samt sporthall och simhall. Kälarne är den lilla skolan mitt emellan Östersund och Sundsvall, i den jämtländska glesbygden.

– Det är långa avstånd här och att slå ihop klasser kan ibland vara en utmaning. Vi har jättetrevliga elever, och lärare med hög behörighetsgrad, beskriver rektor Eva Kvist.

Letade smidig lösning

För några år sedan använde Kälarne skola ett statiskt system för att registrera frånvaro och närvaro och för att ge slutsummeringar och betyg, utan möjligheter till interaktivitet.

– Det fanns ingen smidighet, säger Eva Kvist.

Behovet av att hitta ett digitalt och interaktivt verktyg började växa. Matte- och NO-lärare Eddie Backlund deltog i en inspirationsdag i Sundsvall och vann av en händelse en tävling där vinsten var en genomlysning av hur man kunde jobba med olika hjälpmedel.

– Vi var på en föreläsning om Haldor och kände då att ja, så vill vi ha det. Det kändes så mycket mer levande jämfört med hur vi hade det då, säger Eva Kvist.

– Det är smidigt och skönt att ha allt samlat. När det behövs går jag in i Haldor varje dag. Jag tror att många uppskattar att man kan få reda på vad en uppgift bedöms på.
Mina, elev, Kälarne skola

Sagt och gjort. Under 2017 fattade man beslutet att implementera Haldors lär-plattform för att samla allt från skoluppgifter och planeringar till omdömen, schema och utvecklingssamtal – på ett enda ställe, integrerat i Microsoft Teams.

– Det är smidigt och skönt att ha allt samlat. När det behövs går jag in i Haldor varje dag. Jag tror att många uppskattar att man kan få reda på vad en uppgift bedöms på, säger niondeklassaren Mina Ljungberg.

Mimi Kallin, skoladministratör och mentor för årskurs 8 och 9, håller med:

– Ja, jag tror att det är viktigt för eleverna att kunna se vad som förväntas av dem. Det blir väldigt tydligt i Haldor och nöjdheten från elever känns mycket hög.

”Stor lyhördhet”

Då Kälarne skola var tidigt ute med att börja använda Haldor, har de varit en stor del i utvecklingen av de olika tjänsterna. För skolan har det varit av vikt att kunna positionera sig som digitalt i framkant, för att kunna bidra till gemenskap och sammanhållning i en kommun med långa avstånd.

– Att börja jobba med nya digitala system kan ta tid och jag tycker att Haldor är lyhörda med vad vi har efterfrågat, säger Eddie Backlund.

– Supporten och stödet från Haldor är fantastiskt. Det spelar ingen roll vad vi har efterfrågat eller vad vi har velat få hjälp med. Lyhördheten för önskemål är stor, fyller Mimi Kallin i.

Tydligare översikt för vårdnadshavare

Något som Kälarne skola uppskattar är hur Haldors plattform även kan nyttjas av föräldrar. Här kan vårdnadshavare lätt gå in och ta del av utvecklingssamtal och se hur det går för eleven. Dessutom blir det enklare att se till att ingen faller mellan stolarna.

– Det är väldigt smidigt. Överföring av information har varit det svåra tidigare. För en lärare kan allt kännas självklart och feedback antecknades förr med papper och penna. Nu kan till exempel en vårdnadshavare gå in i Haldor, klicka på en uppgift och läsa feedbacken, säger Eva Kvist.

Hon tillägger:

– Som lärare har man en stor arbetsbörda och allt som kan göra jobbet smidigare är välkommet. Vi har som uppdrag att våra elever ska ha alla förutsättningar att lyckas med sin skolgång. Haldor gör att det blir väldigt tydligt hur det går för eleven.

Vill satsa ännu mer

Mimi Kallin beskriver ett önskemål – att kunna använda Haldor i Teams-appen. Efter att ha framfört detta kan eleverna nu komma åt sin lärplattform var de än är.

– Det är något jag gillar, att jag aldrig har fått ett ”det går inte”. Allt vi har efterfrågat har verkställts.

Planen framåt är att fortsätta utvecklas digitalt för att kunna förvalta sin position som digitalt framstående – i en skolvärld som fortfarande har en del att önska.

– Generellt sett kör alla skolor sina egna race och hur digitala man är beror ofta på vem som sköter IT. Det är en färskvara som måste hållas levande, säger Eddie Backlund.

Eva Kvist håller med:

– På vår skola har vi lärare som vill satsa, och jag märker också hur det finns en vilja att använda digitala verktyg bland både elever och vårdnadshavare. Det här har varit än viktigare i pandemitider. Att kunna vara tydlig och transparent gör att alla kan känna sig lugna och trygga. Det vinner alla på, och det är de stora bitarna som Haldor bidrar med.

Vill du veta mer hur Haldor kan förenkla för dig och din skola?

Kontakta oss så berättar vi mer!