Elever som inte går till skolan är ett växande problem. Vad kan vi göra för att både främja närvaron, förebygga och åtgärda frånvaron? För att gräva djupare i dessa frågor bjöd vi in Sirkka Persson, som har lång erfarenhet av att arbeta med skolfrånvaro och har skrivit böcker i ämnet.
Skolfrånvaro beror oftast på flera faktorer och det finns sällan en enkel lösning. På det här Haldor & friends-webbinar lyfter vi denna komplexa fråga och diskuterar hur du kan arbeta med den i vardagen – oavsett om det är på klassrumsnivå, skolnivå eller skolledarnivå.
Webbinaret modereras av Magnus Blixt och vi lyfter frågor som:
- Hur upptäcker vi skolfrånvaro tidigt?
- Vad kan vi göra för att öka skolnärvaron på klassrumsnivå, skolnivå och skolledarnivå?
- Finns det verktyg och metoder vi kan använda för att öka närvaron?
- Vad är viktigast i arbetet med att få tillbaka eleverna till skolan?
- Hur gör vi skolan till en attraktiv plats för alla elever?
Fyll i formuläret för att få inspelningen direkt till din mejl!
Medverkande
Sirkka Persson har arbetat som rektor i nästan 20 år varav ca 10 år i ett särskilt utsatt område i Södertälje. På Kringlaskolan drev hon ett framgångsrikt arbete kring elever i problematisk skolfrånvaro. År 2020 framhölls skolan som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen. Samma år nominerades Sirkka till årets rektor. Hon är författare till boken Från hemmasittare till återvändare – vägar till skolnärvaro där hon delar med sig av sina erfarenheter samt redaktör och medskribent av antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro. Hon arbetar med skolutveckling, tillgänglighet och att främja närvaro i skolor. Hon har uppdrag på både huvudmannanivå och enhetsnivå samt stöttar vårdnadshavare till barn och ungdomar som befinner sig i problematisk skolfrånvaro.
Magnus Blixt är kundansvarig på Haldor och bloggar flitigt på haldor.se där han omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling. Han har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö.