Banner om gamification-webbinar

Elever som inte går till skolan är ett växande problem. Vad kan vi göra för att både främja närvaron, förebygga och åtgärda frånvaron? För att gräva djupare i dessa frågor har vi bjudit in två experter, Aggie Öhman och Sirkka Persson, som kommer att dela med sig av sin kunskap och svara på dina frågor.

Skolfrånvaro beror oftast på flera faktorer och det finns sällan en enkel lösning. På vårt Haldor & friends-webbinar den 26 september kommer vi lyfta denna komplexa fråga och diskutera hur du kan arbeta med den i vardagen – oavsett om det är på klassrumsnivå, skolnivå eller skolledarnivå.

Anmäl dig till webbinaret för att få råd och vägledning av Aggie Öhman och Sirkka Persson som båda har lång erfarenhet av att arbeta med skolfrånvaro och har skrivit böcker i ämnet.

Tillsammans kommer vi bland annat att lyfta frågor som:

  • Hur upptäcker vi skolfrånvaro tidigt?
  • Vad kan vi göra för att öka skolnärvaron på klassrumsnivå, skolnivå och skolledarnivå?
  • Finns det verktyg och metoder vi kan använda för att öka närvaron?
  • Vad är viktigast i arbetet med att få tillbaka eleverna till skolan?
  • Hur gör vi skolan till en attraktiv plats för alla elever?

När? Torsdagen den 26 september, kl 15-15.45
Var? I Microsoft Teams
Kostnadsfritt

Anmäl dig för att delta live eller för att få inspelningen i efterhand!

Medverkande

Aggie Öhman arbetar med skolutveckling och problematisk skolfrånvaro i skolor, hos huvudmän och med föräldrar. Hon är författare till rapporten Skolans tomma stolar – om frånvaro i grundskolan, boken Prestationsprinsen – för alla som möter barn och unga som tänker, känner och gör annorlunda och i höst kommer Skolfrånvaro och skolnärvaro – en handbok. Hon är också grundare av verksamheten och den ideella föreningen Prestationsprinsen. Aggie är civilekonom och har även studerat specialpedagogik och psykologi. Hon arbetar som utbildare, verksamhetsutvecklare, handledare, författare och skribent

Sirkka Persson har arbetat som rektor i nästan 20 år varav ca 10 år i ett särskilt utsatt område i Södertälje. På Kringlaskolan drev hon ett framgångsrikt arbete kring elever i problematisk skolfrånvaro. År 2020 framhölls skolan som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen. Samma år nominerades Sirkka till årets rektor. Hon är författare till boken Från hemmasittare till återvändare – vägar till skolnärvaro där hon delar med sig av sina erfarenheter samt redaktör och medskribent av antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro. Hon arbetar med skolutveckling, tillgänglighet och att främja närvaro i skolor. Hon har uppdrag på både huvudmannanivå och enhetsnivå samt stöttar vårdnadshavare till barn och ungdomar som befinner sig i problematisk skolfrånvaro.

Magnus Blixt är kundansvarig på Haldor och bloggar flitigt på haldor.se där han omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling. Han har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö.

Anmäl dig till webbinaret

Fyll i formuläret nedan för att delta live och få inspelningen skickad till din mejl efter webbinaret.