Hur kan skolan rusta elever för att navigera tryggt och ansvarsfullt i den digitala världen? I mitt samtal med forskaren Judith Maiers, projektledare på CyberSecurity Academy och engagerad i Unga Forskare, diskuterar vi vikten av att ge barn kunskap och verktyg för nätsäkerhet – både för deras egen och andras trygghet, idag och i framtiden. Lyssna på samtalet, läs mina reflektioner och följ fördjupningslänkarna!
Det är vi människor som tillsammans skapar den digitala miljön. Var och en bidrar till hur det faktiskt blir. Konkret för en själv och den närmaste omgivningen – men utifrån att vi lever i en sammankopplad värld så vet vi inte heller hur långt vår påverkan faktiskt når. Det gäller var och en av oss i allmänhet, men för lärare i synnerhet – som vi ju vet har en mycket direkt påverkansmöjlighet på sina elever på både kort och lång sikt. Nu är det några år sedan jag slutade som lärare, men det händer att jag möter före detta elever – i 3D eller sociala medier – som vittnar om att det vi en gång gjorde och hade tillsammans uppenbarligen satte en del spår som lever vidare in i framtiden. Några av dem har till och med blivit lärare och bär vidare arvet, precis som jag gjorde efter en inspirerande mellanstadiemagister som pratade en hel del om det här med ansvar – precis som jag och Judith gör i samtalet ovan.
”Man måste ju åtminstone ta ansvar för sig själv. Det kan man nog kräva… Det är ingen, alltså ingen annan som gör det, så vi som individer och internetanvändare behöver ju lära hur vi kan skydda oss” – Judith Maiers
Individen har ett ansvar, men ska inte stå ensam med det. Även samhället och viktiga samhällsinstitutioner, så som skolan, har ansvar för att förmedla och utbilda i tidsenlig kompetens när vi nu lever i ett digitalt samhälle. Föräldrar har förstås också ett ansvar och vi kan lämna hela ansvaret till dem, men för de som inte klarar av det behöver skolan vara kompensatorisk utifrån att vi behöver göra vad vi kan för att varje barn ska lyckas. Och att kunna ta hand om sin egen och därmed även andras cybersäkerhet är i dag en självklar del av detta. Misslyckas man i sin kontakt med nätet är risken stor att man också misslyckas i annat som kommer med det.
”… det är ju också viktigt att man kan skydda sig och att man också bidrar till att skydda samhället i och med att vi får en generation som verkligen blir supersäkra så att när det är de som styr” – Judith Maiers
Det är inget som är helt nytt men det är uppenbarligen, utifrån exempelvis ICILS eller Internetstiftelsens undersökningar, inget som kommer självklart med att eleverna har tillgång till en digital enhet större delen av tiden – framförallt då den delen som inte är inom skolans ramar. De unga lever i en digital vardag där internet är lika självklart som rinnande vatten i kranen. Antingen låter vi dem göra alla upptäckter på egen hand eller så bidrar vi som vuxna i allmänhet och pedagoger i synnerhet till att de får en bättre start, djupare insikter, mer gynnsamma förhållningssätt – även här. Simundervisning kan förstås utföras genom att kasta barn i Klarälven och se vilka som klarar sig på egen hand, men det kommer med en stor kostnad. Man kan också hålla sig lång borta från älven under lektionstid och hålla tummar för att de aldrig någonsin kommer i närheten när de lämnat skolan, men även det kommer med en kostnad. Eller så är man nyfiken på hur vi på olika sätt kan bidra för barn som lever och kommer leva sina liv i närheten av vatten (och/eller det digitala)?
”Det är inte något annat och inte så långt ifrån vad skolan lär ut egentligen. Bara att man också vågar och är öppen för att djupdyka i ungas vardag. Vi har fortfarande många vuxna som tycker ’men stäng av den där mobilen, det är så jobbigt’
… men för dem är det bara deras liv. Livet består av det analoga och det digitala. Det är bara så det är. Men alla som inte är uppvuxna med mobiltelefoner från början för dem är det fortfarande ’Det här är det ena och det här är det andra” – Judith Maiers
Det finns extremt få yrken redan idag där cybersäkerhet inte redan spelar avgörande roll, och det lär inte bli mindre viktigt framåt. Även utanför arbetet behöver man veta vad man ska göra och inte för att inte råka illa ut. Med tanke på en hel del vuxnas göranden och låtanden när det gäller den egna it-säkerheten – där Judith i samtalet lyfter upp saker som publiceras på sociala medier som ett exempel, men där vi i vår vardag också ser exempel på människor som utan att blinka mejlar sina inloggningsuppgifter – så bör vi inte lämna det i händerna på ”någon annan” bara för att frågan är komplex. Varje samhällsproblem kan och ska inte få sin lösning i skolan, men det här handlar om grundberedskap och kompetens som verkligen behövs i dagens samhälle. Skolan står dock inte ensam i detta.
”Skolan är ju den platsen där alla unga är, alltså skolan kan inte då dra sig undan bara för att det är komplext. Frågan är ju snarare, hur kan vi lösa det på ett bra sätt så att det blir bra för skolan, inte för mycket ansvar?” – Judith Maiers
Det finns expertkunskap för skola och lärare att ta stöd i, som exempelvis Cybersecurity Academy – där Judith är verksam från Unga Forskare. De erbjuder både gratis föreläsningar med experter och konkret material att arbeta med i undervisning samt kompetensutvecklingsmaterial för lärare. Det är också en aktuell fråga för exempelvis MSB och RISE, några tillgängliga material bland fördjupningslänkar nedan!
Till syvende och sist handlar det om demokrati och samhälle – ”ansvarig samhällsmedborgare” som det stått i läroplaner sedan 1900-talet. Där var och en behöver läras och tränas hur man kan bidra både till den egna och andras säkerhet och utveckling – inklusive den psykologiska trygghet som möjliggör gemensam utveckling och lärande, på samma sätt som frånvaron av trygghet tillintetgör utveckling och utveckling. Här är det ingen skillnad på den analoga 3D-världen och den digitala världen! Ingen kan göra allt – alla kan göra något.
”Det har väldigt, väldigt mycket med demokratin och dina demokratiska värden att göra och bara därför behöver vi se till att alla förstår bakgrunden. Den idén att det är vi människor som ändå skapar den digitala miljön alltså, det är ju människor som är där ute och var och en person kan bidra till att det blir mer fördel än nackdel av tekniken. Den kommer inte försvinna.” – Judith Maiers
En viktig aspekt av cybersäkerhet är just att förstå hur man både kan bidra men också hur man behöver förhålla sig till det man råkar ut för. Undersökningar visar att 7 av 10 unga inte i första hand vänder sig till vuxna om de råkar ut för tråkigheter på nätet – sannolikt utifrån upplevd risk att inte mötas av förståelse för sanna utmaningar i den digitala världen utan snarare drabbas av avstängning från den. Och det riskerar ju bli riktigt farligt i längden om de lämnas ensamma och utan vuxen ledning. Men vi kan också välja att vara där som signifikanta vuxna – liksom lära och träna dem proaktivt för en värld vi bygger tillsammans.
”Du är inte alltid så anonym som vi kanske vill tro, men att man då ändå har ett val och kan välja att ställa mig på den ljusa sidan, jag är inte med i det där och jag bidrar inte till att förstärka det negativa som kommer med nätet. Ja, för vi vill inte ha en generation av människor i samhället som…” – Judith Maiers
För hur vill vi egentligen ha det tillsammans? Min cybersäkerhet påverkar din cybersäkerhet.
Tillsammans kommer vi längre!
Blixt Belyser är en blogg som omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling i stort och smått, högt och lågt.
Magnus Blixt har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö. Nu arbetar han som Customer Success Manager på Haldor och hjälper våra kunder att komma i gång och få ut så mycket som möjligt av våra tjänster.
Fördjupning för dig som är nyfiken
- Cybersecurity Academy
- Föreläsning för skolan (kostnadsfri) med IT-expert
- Lärarhandledningar för grundskolan
- Digitala lektioner för högstadiet och gymnasiet
- Digital lärarfortbildning – Cybersecurity Academy
- Digitala lektioner Internetstiftelsen
- Cyberlyftet – digital onlineutbildning för alla (2h, RISE)
- Digital informationssäkerhetsutbildning för alla (Disa, MSB)
- Informationsklassning Annelie Medoc
- Hur datorsmarta är egentligen tonåringar? – Svenska Dagbladet
- ICILS: en studie om digital kompetens (Skolverket)
- Svenskarna och Internet (Internetstiftelsen)