Hur kan AI bli en livlina för unga som lever under hedersförtryck – och samtidigt ett värdefullt undervisningsverktyg i skolan? I mitt samtal med Nadia och Joel Rangsjö får vi ta del av hur en öppen chattbot kan skapa tryggare samtal, ge elever konkreta vägar till hjälp och öppna för viktiga diskussioner i klassrummet. Lyssna på vårt samtal, läs mina reflektioner och följ fördjupningslänkarna!

Hedersnormer har funnits sedan länge – och finns ännu starkt i vissa både religiösa och icke-religiösa grupper. Blygsamma beräkningar anger att ca 240 000 (!) ungdomar i Sverige i dag lever under hedersförtryck, sannolikt fler elever i din klass än du känner till. Men här finns konkret hjälp att få som inte kostar men dessutom ger andra mervärden på köpet.

”Ta med den på en lektion i SO säg åt alla att gå in och ställa frågor om hedersförtryck och hedersrelaterat. … du behöver ju inte ens själva vara insatt som lärare i allt vad det innebär, utan du får hjälpen på plats… Du låter chattboten sköta det åt dig!” – Nadia Rangsjö

Undervisning om ett ämne som är viktigt på riktigt för fler elever än man skulle önska och samtidigt blir en bra lektion för alla och envar, utan att det kostar. Du kan låta verktyget agera utifrån olika roller och perspektiv som grund för en rejält givande dialog i undervisningen om svaren som getts – varför får vi dem? Hur rimliga är de? Hur vill vi egentligen ha det tillsammans?

Arbetet med att ta fram verktyget grundar sig i Nadias erfarenheter av att inför föreläsningar om hedersproblematik ha hittat chattbotar om hedersrelaterat våld i Sydamerika i kombination med elevsamtal kring hur unga i dag faktiskt nyttjar AI i sin vardag:

”Jag kan ibland ta screenshots på sms som jag fått från killar, lägga in den och fråga, hur ska jag tolka det här meddelandet? … eller om jag har ett gruppsamtal med kompisar så kan jag tycka det kan vara svårt att liksom veta vad egentligen som menas om de är ironiska eller om de menar det de skriver. Och då kan jag också ta en screenshot och fråga, hur ska jag tolka det här?”  -elevsamtal återgett av Nadia Ragsjö

Verktyget, som är en öppen chattbott, är tänkt som ett första steg för elever att få perspektiv – och kunskap – kring sin och andras situation, samt konkreta vägar vidare till olika stödresurser och det viktiga mänskliga mötet. Ett möte som dock inte blir av förrän man är beredd att ta konsekvenserna av det – och sett att vuxenvärlden faktiskt kan tänkas hjälpa till på ett sätt som den tidigare inte gjort.

”Vad betyder det ens att bli utsatt för hedersvåld och då få ord på sina känslor på sina tankar på saker man är med om för att sen då hänvisas vidare till olika organisationer där man kan få den mänskliga hjälpen och mänskliga kontakten? För det ska väl sägas att det här är alltså vår tanke är ju aldrig att på något sätt ersätta människor utan det. Det ska vara ett första steg i en brygga över till de som faktiskt verkligen kan göra skillnad” – Joel Rangsjö

Vi skulle förstås kunna önska att varje barn hade en signifikant vuxen som de vågade vända sig till, men så ser det ju tyvärr inte ut. Vi behöver skapa arenor för dessa frågor!

”Skulle jag fråga en vuxen så skulle ni bara ringa hem och skvallra till mamma.” – elev till Nadia Rangsjö

Vi måste helt enkelt sluta upp att vuxengissa, för att istället på allvar ta oss an Kirkegaard och möta de unga där de befinner sig istället för att utgå från en plats de inte befinner sig på. Men som vuxna i allmänhet och som lärare i synnerhet möta dem där i syfte att bidra till att ge dem verktyg att ta sig till nya ställen de inte visste att de ville till.

”Någonstans så har vi vuxna förmåga av att tänka oss in i – Ja, men hur skulle vi själva göra? Men det kan vi inte göra för att våra barn och ungdomar befinner sig på en helt annan nivå än vad vi de lever i en annan värld än den vi levde i och då måste ju vi ta som du säger tas ned till deras värld och försöka vara en del utav den och möta dem där. Sen är ju den mänskliga kontakten är A och O för du behöver ju den med. Men återigen, du behöver också ha modet att våga ta steget till att prata med en vuxen.” – Nadia Rangsjö

Chattboten är förstås byggd på svensk lagstiftning och har inbyggda säkerhetslösningar som säkrar anonymiteten, exempelvis sparar man inga cookies, trycker man på escape så kommer man ut till OpenAI utan att historiken sparas. Samtidigt som tillgängligheten är A och O.

”Det faktum att det är en bot du kan ju prata på vilket språk som helst. Du kan skriva med massa stavfel. Den kommer förmodligen förstå det mest utav den då. Vi, vi tror att den kan hjälpa många, inga köer, alltid där dygnet runt.” – Nadia Rangsjö

För det finns förstås – som med varje val av verktyg – fördelar och nackdelar, olika värden ställs mot varandra. Det valet måste vi alltid göra, så medvetet så det bara går. Men vi kan inte enbart utgå från potentiella risker, vi behöver också se potentiella vinster. Och utgå från världen så som den är formad i dag, inte hur den en gång var – och framförallt inte vår bild hur den borde vara i den bästa av världar.

”… vad är det som sker i vårt samhälle idag och vad var egentligen? Skulle vi behöva lära oss utifrån där våra barn och ungdomar är idag? Hade det varit bättre att kanske lägga tid på att lära sig hur man faktiskt använder teknik på ett vettigt sätt istället för att kanske hålla kvar vid gamla centrala innehåll.” – Nadia Rangsjö

För AI-verktyg är ett faktum. De är lika lite som internet en fluga som flyger förbi. De förändrar tillvaron i grunden oavsett om vi lyssnar på AI-kommissionen som påtalar det tydligt eller om vi stoppar huvudet i sanden och låtsas om att vi kan få 1900-talet tillbaka. Våra unga blir chanslösa i en framtid utan den kunskapen – och hur de kan nyttja kraften mer gynnsamt än ogynnsamt. Och det är vi vuxna som måste gå vid deras sida och vara med och lära dem det. Tillsammans!

”Den stora faran med AI är inte liksom deepfakes. Det är inte att AI hallucinerar, det är vad vi gör med vårt tänkande. Om vi inte är medvetna om hur informationen presenteras, varför den presenteras och vad gör den med min egen tanke, min egen röst och min egen, liksom Agency i att förhålla mig till det som här presenteras. Kalla det medvetenhet eller vad du vill, men jag tror att det är det som är det där. Vi behöver hela tiden lära oss att stanna upp. Varför? Varför blir jag lat här och bara kopiera det här svaret? Varför ställer jag den här följdfrågan? Vad var min ursprungliga ingång i det vi kan ha? Gör vi det så tror jag att vi har enorm nytta av AI, men gör vi inte det så finns det ganska många faror behäftade med användning av AI i skolan tror jag.” – Joel Rangsjö

Det finns förstås en risk att boten svarar fel. Men samma risk finns om det är en människa som svarar – det finns ju de facto inga biasfria människor eller läromedel heller. Den större risken för barn och unga i hedersproblematik är nog snarare att de inte självklart får chansen att på något sätt resonera utanför sitt vanliga sammanhang om det de är med om på en arena de kan känna sig helt trygga på och vet att de inte blir dömda. Som ett första steg, för att sedan kunna komma vidare. Som lärare och vuxen kan du förstås också använda botten för att få svar på dina frågor – eller perspektiv utifrån olika roller. Inför och i konkret undervisning – om såväl hedersproblematik som gynnsamt nyttjande av AI. Varför får vi de svar vi får? Hur ska vi förhålla oss till dem? Hur kan vi ställa ännu bättre frågor?

“Vi kan inte döma AI på mänskliga grunder och behöver på något sätt såklart i förlängningen i framtiden fokusera på vad är unikt mänskligt eller vad är det vi vill ska vara mänskligt men också vad är styrkorna? Det är först då vi kan börja prata om, vad är det människa till för, vad är det maskin till för och vad var kan vi hitta det här samspelet som faktiskt blir människa plus maskin blir liksom tre.” – Joel Rangsjö

Här har vi som vuxna i allmänhet, och lärare i synnerhet, en viktig uppgift att fylla – ge dem gynnsamma förhållningssätt att välja verktyg för vardag och framtid, i praktik. Stort tack till Nadia och Joel för ert bidrag på vägen. Tillsammans kommer vi längre!

Magnus Blixt
Magnus Blixt

Blixt Belyser är en blogg som omvärldsbevakar och reflekterar över skola, lärande och utveckling i stort och smått, högt och lågt.

Magnus Blixt har en gedigen bakgrund som lärare, skolledare och verksamhetsutvecklare inom tillgänglig lärmiljö. Nu arbetar han som Customer Success Manager på Haldor och hjälper våra kunder att komma i gång och få ut så mycket som möjligt av våra tjänster.