Vad är egentligen gamification och hur kan du använda det i undervisningen? Ta chansen att lyssna på forskaren och författaren Adam Palmquist som berättar om hur du kan jobba med gamification i skolan för att motivera eleverna, både i det analoga och det digitala klassrummet.
Gamification, eller spelifiering, handlar om att använda sig av element från spelvärlden i en icke-spelmiljö, till exempel i skolan. Tillsammans med Insert Coin arrangerade vi in till ett Haldor & Friends-webbinar om just detta. Nu har du chansen att se det i efterhand! Fyll i formuläret så skickar vi inspelningen till dig.
Under webbinariet får du lära dig:
- Fördelarna med att arbeta med gamification i skolan
- Hur speldesigners gör för att fånga och behålla spelarens uppmärksamhet
- Hur du kan använda samma metodik i undervisningen för att bidra till högre motivation och ökat lärande
- Vilka analoga aktiviteter du kan använda för att spelifiera undervisningen
- Hur du designar din kurs så den blir mer spelifierad
Talare – Adam Palmquist
Adam Palmquist har en master i mediehistoria och är en certifierad lärare. Just nu forskar han på Göteborgs universitet vid institutionen för tillämpad IT för lärande inom gamification och livslångt lärande
Adam har många års erfarenhet av att arbeta som utvecklare, rådgivare och konsult åt en rad olika inkubatorer, science parks, företag och skolor. Han har även skrivit boken Det Spelifierade Klassrummet, den första boken på svenska i ämnet gamification/spelifiering, och boken Det Digitaliserade Klassrummet.