Etapp två i införandet av Haldor Education i Älvdalens Kommun
I slutet av vecka 8 var jag (@_peterolofsson) och @HaldorJocke från oss på Haldor (@HaldorEdu) i Idre för att utbilda lärare samt pedagoger i Microsoft Teams och Haldor Education. Som en viktig del i digitaliseringen av skolorna i kommunen så satsar pedagogerna hårt på Teams for Education och Haldors pedagogiska verktyg för planering, uppgiftshantering och bedömning.
Att planera in en utbildningsinsats i Idre under vecka 8 mitt under sportlovet var lite av en logistisk utmaning. När vi på Haldor försökte hitta någonstans att bo i området fick vi leta med ljus och lykta innan vi tillslut fick ett sista rum på hotellet i Idre Fjäll. Det är ju dock inte fy skam att få dela rum med @HaldorJocke! Fjällbyn var fullproppad med sportlovsentusiaster på plats för att åka skidor och njuta av lite semester. Vi på Haldor och lärarna fick dock vänta lite längre innan vi kunde gå på ledighet, för under fredagen den 22 februari stod utbildning på agendan.
Jag och min kollega Jocke träffade lärarna på Strandskolan i Idre på fredagsmorgonen och drog direkt igång med utbildning och träning i hur lärarna och eleverna tillsammans på skolan kan nyttja möjligheterna med Office 365 och Microsoft Teams for Education i verksamheten. Älvdalens Kommun har under en längre period genomfört en tydlig satsning på att nyttja möjligheterna med Microsofts smarta molntjänster. För mig personligen så ger det mig en lyckokänsla när jag gång på gång inser hur smart och effektiv digital teknik kan ge mindre kommuner i Sverige fantastiska möjligheter att jobba med modern och inkluderande undervisning oavsett var de befinner sig. I början av läsåret höll jag och Joakim i två utbildningsdagar i Älvdalen, men nu var det alltså dags för att utbilda lärare i en annan del av den till ytan väldigt stora kommunen.
En mycket viktig del för både mig och Joakim under ett utbildningspass är att sätta upp tydliga målsättningar som alla lärare ska få med sig efter avslutad utbildning. För oss är dessa mål att alla lärare ska förstå grunderna i hur en molntjänst som Office 365 fungerar och vilka verktyg som erbjuds. Därtill ska också lärarna ges en god förståelse för hur de kan nyttja Microsoft Teams och hur våra fullt integrerade pedagogiska verktyg leder till ett mycket stort mervärde för alla elever och lärare. Med Haldor Education jobbar lärare och elever direkt i Microsoft Teams, men fullt anpassat efter svensk skola. Vi vill att alla lärare som ska börja jobba med Haldor Education efter det inledande utbildningspasset förstår hur de skapar sina första planeringar och uppgifter samt kopplar dessa mot centralt innehåll och/eller kunskapskrav från de ämnesplaner/kursplaner de använder sig av i sin undervisning. I Haldor Education nyttjar lärarna och eleverna Office 365 samt Teams fullt ut för att arbeta med uppgifter och planeringar, och det är därför det är så viktigt att vi börjar utbildningsinsatsen i rätt ände.
Den svenska skolan genomgår ett omfattande paradigmskifte där stora delar av verksamheten ska anpassas efter en allt mer framträdande samhällelig digitalisering. Vi på Haldor försöker att stötta skolor i den processen och göra digitaliseringen till något som gynnar verksamheten snarare än att leda till merarbete för pedagoger, lärare och givetvis elever. Ett citat som vi pratade om under dagen var från Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson – ”Tekniken får aldrig stå i vägen för pedagogiken” (Länk). Det kan låta som ett självklart citat, men likväl är det nog en av de absolut viktigaste frågorna som lärare och skolledningar bör ställa sig själva. Hur genomför vi en lyckad och effektiv digitalisering av verksamheten utan att fokus försvinner från det pedagogiska arbetet?
Elisabeth Grund (till vänster) och Annica Sundin (till höger) arbetar tillsammans med digital utveckling av skolverksamheten i Älvdalens Kommun i. Efter utbildningen fick jag och Joakim chansen att prata ihop oss med dem om vad nästa steg blir i deras digitaliseringsresa. Just nu ligger fokus på att nyttja möjligheterna med Office 365, Teams och Haldor full ut, men i närliggande framtid vill också kommunen ge alla elever möjlighet att jobba med sin egen digitala enhet och i slutändan nå ”1:1” på alla skolenheter.
Vi ser fram emot att fortsatt stötta Älvdalen i deras digitala skolutveckling och vara det nära verksamhetsstöd som vi önskar att vara. Tillsammans med dedikerade lärare och drivna IKT-utvecklare så är vi helt säkra på att Älvdalen fortsätter att vara ett framstående exempel på hur en mindre svensk kommun kan ligga i framkant gällande skolutveckling, tack vare nya och moderna samarbets- och kommunikationsverktyg. Tack för att vi fick besöka er, och jag hoppas vi ses snart igen! ?