Bättre och grundligare elevbedömningar med Haldors skalbara tjänster
Den norska kommunen Sogndal, som har långa avstånd och stort behov av bra kommunikationsverktyg, använder Microsoft Teams varje dag.
När de skulle välja en ny digital lärplattform för skolorna bestämde de sig för Haldor – dels för att systemet fungerar bra med Teams men även för att det kan skräddarsys utifrån önskemål och behov.
– I samband med den kommunala sammanslagningen förra året introducerade vi Visma Move School – ett administrativt system för skolor. Det täcker många behov, men saknar bland annat funktioner för planering och kontinuerlig bedömning direkt i elevens uppgifter. Vi ville därför hitta ett LMS-system som innehöll dessa funktioner, och som samtidigt fungerade med Teams, och Haldor visade sig erbjuda allt vi önskade oss, säger Bente Mossige Ask, pedagogisk IT-rådgivare för skolor och förskolor i Sogndal kommun.
Enligt Ask var det också viktigt att Haldor kunde erbjuda en modulbaserad lösning så att skolan kan välja de funktioner de behöver. Och när nya behov uppstår kan de enkelt lägga till funktioner och utöka systemet – naturligtvis med full utbildning från Haldor-teamet.
Slipper onödigt dubbelarbete
Med ett LMS-system från Haldor kan lärare och pedagoger slippa allt onödigt dubbelarbete. Verktyget är baserat på Microsoft Office 365 och Teams och erbjuder ett antal smarta funktioner för planering, kommunikation och utvärdering. Du väljer själv vilka funktioner du behöver och får ett skräddarsytt verktyg som bidrar till ökad effektivitet på arbetsplatsen.
– Förra året introducerade vi ”Visma Flyt Skole” – ett administrativt system för skolor. Det täcker många behov, men saknar bland annat funktioner för planering och kontinuerlig bedömning direkt i elevens uppgifter. Vi ville därför hitta ett LMS-system som innehöll dessa funktioner, och som samtidigt fungerade med Teams, och Haldor visade sig erbjuda allt vi önskade oss.
Hämtar kunskapsmål direkt från den norska skolmyndigheten
Skolorna i Sogndal kommun har nu kommit igång med Haldor Planning – en funktion som gör det enkelt för lärare att lägga scheman och planera undervisningen.
– En stor fördel med denna funktion är att du kan hämta kunskapsmål digitalt från Utdanningsdirektoratet och utvärdera elever och uppgifter direkt mot målen. Det ger grundligare elevbedömningar, något som både lärare och elever har nytta av, säger Ask.
Hon säger också att feedbacken från lärarna har varit mycket positiv, och att de som använder systemet aktivt upplever att vardagsarbetet har blivit effektivare.
– Feedbacken från lärare är att detta är ett tidsbesparande och bra verktyg för digital undervisningsplanering, och även om det naturligtvis tar lite tid innan alla är igång, väljer fler och fler att använda det.
Bra samarbete har varit avgörande för implementeringsarbetet
Den senaste tiden har Sogndal ersatt flera gamla system och de anställda i kommunen har därför fått lära sig många nya saker på kort tid. Det nära och bra samarbetet med Haldor har därför varit mycket viktigt och inte minst avgörande för implementeringsarbetet.
– Jag måste verkligen ge en eloge till teamet på Haldor. De är trevliga, ordningsamma och svarar alltid på frågor snabbt – vilket har varit särskilt viktigt för oss som är mitt i en större omställningsprocess, där väldigt många har fått lära sig flera nya system samtidigt.